קורונה עולמי

המדען הראשי בבריטניה: "ייתכן שלעולם לא נמגר את הקורונה"

היועץ המדעי הראשי של ממשלת בריטניה, סר פטריק ולאנס, אינו אופטימי: "קשה לי להאמין שיימצא תרכיב חיסון שיחסל את המחלה לחלוטין"

חיים לצד הקורונה. אילוסטציה

היועץ המדעי הראשי של ממשלת בריטניה, סר פטריק ולאנס (Patrick Vallance) לא נשמע אמש (ד') אופטימי לאפשרות שניתן יהיה לחסל אחת ולתמיד את נגיף הקורונה ואת המגיפה שחולל.

בראיון שהעניק לרשת סקיי ניוז והיכה גלים בתקשורת הבינלאומית אמר המומחה הבריטי: "ייתכן שהאנושות לא תצליח לעולם למגר את מחלת הקורונה. בני האדם יצטרכו ללמוד לחיות לצידה כפי שעשו עם מחלות רבות אחרות לאורך כל ההיסטוריה". הערכה דומה השמיע גם מול חברי הפרלמנט  בלונדון.

"למעט האבעבועות השחורות, לא הצליחה האנושות למגר אף מחלה אחרת", אמר המומחה הבריטי בדיון בתחילת השבוע בוועדת הפרלמנט הבריטי לאסטרטגיה ולביטון לאומי. "אני וחוקרים רבים אחרים סבורים שגם אחרי שיימצא תרכיב חיסון לקורונה, המחלה תישאר איתנו ותהפוך למחלה שתגיע מעת לעת, כמו מחלות רבות אחרות. קשה לי להאמין שיימצא תרכיב חיסון שיחסל את המחלה לחלוטין".

בהתייחסו לתהליך המואץ של מחקר, פיתוח והכנת תרכיבי חיסון בעולם, הוא אמר: "עד אפריל 2021 לא נראה על המדפים תרכיבי חיסון טובים מאושרים. נכון שיש סיכוי שכבר לפני כן יהיו מנות של תרכיב החיסון, אבל נצטרך לחכות ולראות איך יעבדו".

לפי ה-WHO, כיום נמצאים 44 תרכיבי חיסון שונים בשלבי ניסוי קליני ו-154 נוספים נמצאים עדיין בפיתוח במעבדות.

עוד אמר היועץ המדעי הבריטי: "ככל שנמשכת ההתמודדות עם סוג כזה של מגיפה, ככל שתרכיב החיסון טוב יותר וככל שאנו מוצאים תרופות טובות יותר, כך עצם ההתמודדות עם מגיפת הקורונה תדמה להתמודדות בשפעת עונתית. אף על פי שיש סימנים שהחיסון אולי יהיה מוכן עוד לפני אפריל הקרוב, אני מדגיש שלא טוב להבטיח יותר מדי לציבור בשלב הזה".

מומחה בריטי נוסף, סר ג'רמי פראר, מנהל קרן המחקר הרפואי "וולקום" וחבר בקבוצת הייעוץ המדעי למצבי חירום (SAGE), אמר: "לדעתי, עד אפריל יהיה יותר מתרכיב חיסון אחד כנגד הקורונה".

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  בריטניה,  מגיפת הקורונה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
23.10.2020, 11:36

וסבתי היתה אומרת: דיעה היא כמו חור של.... לכל אחד יש לפחות אחד/ת

23.10.2020, 18:18

אנחנו נכדים לאותה סבתא?

אנונימי/ת
24.10.2020, 09:14

לא מסכים לדעה של הסבתא של האנונימי כי בישראל לכל אחד יש שלוש-ארבע דעות

24.10.2020, 21:17

בסדר, גם אם הפוליו לא מוגרה לחלוטין כמו האבעבועות השחורות, אני ישנה בשקט בלילה.

אנונימי/ת
25.10.2020, 07:17

סרוטיפים 2,3 של וירוס הפוליו מוגרו. נשאר סרוטיפ 1, שגם אותו לא רואים הרבה- וזה לקח עשרות שנים להגיע לכך.
אבל ללא קשר לזמן שזה לקח, אם היתה לך יותר הבנה בביולוגיה, היית מבינה שההשוואה שלך לקויה. וירוס הפוליו מדביק בני אדם בלבד, ולכן הוא וירוס שיש פוטנציאל לבער אותו.
וירוס הקורונה לעומתו מדביק גם בעלי חיים, מכאן שההשוואה הנכונה יותר היא דווקא לוירוס Influenza A , (שניהם גם מדביקים נשימתית) שאותו אנחנו לא מצליחים למגר ואפילו לא קרובים לכך. גם בנוכחות חיסון.

25.10.2020, 09:49

עיקר הבעיה של influenza A הוא לא ההדבקה של בעלי חיים, אלא השכפול המוטציוני המשנה את הקוד הגנטי בכל עונה, ומצריך ייצור חיסונים יחודיים כל העת. הCOVID-19 לעומתו נחשב לנגיף יציב.

25.10.2020, 11:06

אילו היתה לאנונימי/ת מעט יותר הבנה בביולוגיה ומעט יותר ענווה..

אנונימי/ת
25.10.2020, 12:05

בכל הקשור ל influenza A יש מספר אתגרים.
הנוגדנים לאחר חיסון דועכים מאוד מהר (בניגוד לתחלואה טבעית) ולכן יש צורך בחיסונים חוזרים גם כאשר הוירוס לא עבר מוטציות.
הנגיף עובר מוטציות קטנות בקצב יחסית די גבוה (antigenic drift) , שגם הן פוגעות ביעילות של חיסון.
אחת לכמה זמן הוירוס עושה antigenic shift וזה אפשרי רק עקב היכולת שלו להדביק בעלי חיים שונים. מוטציות כאלה הן אלה הגורמות לפנדמיה.
חוץ מזה שלא ניתן למגר מחלה שמדביקה בעלי חיים אחרים, אלה אם נצליח לחסן גם את כל בעלי חיים. גם היינו בסרט של קורונה בעבר (SARS, ו MERS) ומאוד סביר שנפגוש אירועים כאלה גם בעתיד.

אנונימי/ת
09.11.2020, 09:24